top of page
Underteckna ett kontrakt

Yttrande till Försäkringskassan

Vi hjälper dig med alla typer av ärenden hos Försäkringskassan och ser till att du får den ersättning du har rätt till.

Yttrande till Försäkringskassan

När Försäkringskassan överväger att fatta ett beslut i ditt ärende får du möjlighet att lämna synpunkter genom ett yttrande innan det slutgiltiga beslutet tas. Detta är ett viktigt tillfälle att påverka utgången i ditt ärende. 



Hur processen fungerar


Försäkringskassan skickar en underrättelse där de beskriver vilket beslut de överväger att fatta. Du har då 14 dagar på dig att inkomma med ett yttrande. Om du behöver mer tid kan du begära anstånd.


När du har skickat in ditt yttrande kommer Försäkringskassan att ta ställning till dina argument och eventuella nya underlag innan de fattar sitt slutliga beslut. Om du fortfarande är missnöjd med beslutet har du möjlighet att begära omprövning inom två månader.



Att skriva ett effektivt yttrande


Ett välformulerat yttrande kan vara avgörande för att få Försäkringskassan att ändra sin bedömning. Här är vad du bör inkludera:

  • Beskriv tydligt hur du vill att beslutet ska ändras

  • Förklara varför du anser att Försäkringskassans bedömning är felaktig

  • Hänvisa specifikt till lagrum och rättspraxis om möjligt

  • Bifoga nya medicinska underlag som stödjer din sak

  • Var konkret och saklig i din argumentation


Ett yttrande kan med fördel kompletteras med nya medicinska underlag. Be din läkare läsa igenom Försäkringskassans övervägande för att förstå vilka uppgifter som behöver förtydligas eller kompletteras.



Få professionell hjälp med ditt yttrande


Våra jurister kan hjälpa dig att skriva ett omfattande yttrande till Försäkringskassan. Med specialkunskap inom socialförsäkringsrätt kan vi:


  • Identifiera svagheter i Försäkringskassans resonemang

  • Formulera juridiskt hållbara motargument med stöd i rättskällor

  • Säkerställa att alla relevanta medicinska aspekter lyfts fram


Kontakta oss för en kostnadsfri bedömning av ditt ärende. Att få professionell hjälp med ditt yttrande kan vara avgörande för att du ska få den ersättning du har rätt till.

Open Book

 

Juridisk hjälp med ärende hos Försäkringskassan

 

Vi kan hjälpa dig med ett yttrande, överklagande, omprövning av beslut och rådgivning. Fyll i formuläret med din förfrågan så återkommer vi till dig.

Vad gör Försäkringskassan?

 

Försäkringskassan är en central myndighet i det svenska välfärdssystemet. Den ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen och har en avgörande roll i många svenskars liv. Oavsett om du är förälder, sjuk, funktionshindrad eller student, är det sannolikt att du kommer i kontakt med Försäkringskassan.
 

Vanliga ersättningar från Försäkringskassan

Föräldraförsäkring: Inkluderar föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning (VAB) och graviditetspenning.

Sjukförsäkring: Omfattar sjukpenning, rehabiliteringsersättning och sjukersättning (tidigare förtidspension).

 

Funktionshindersstöd: Innefattar assistansersättning, handikappersättning och bilstöd.

 

Bostadsbidrag: Ges till låginkomsttagare, barnfamiljer och ungdomar.
 

Barnbidrag: Utbetalas månadsvis till alla barn under 16 år.

Våra omdömen

Trustpilot 5-star rating icon
Väldigt nöjd med personligt hjälp...
Min Körkortsjurist hjälpte mig att skriva överklagan till Transportstyrelsen och hon var jätte duktig, hon fanns tillgänglig för hjälp dygnet runt och svarade fort, hon hade mycket intresse att hjälpa mig med ärenden och var trevlig.
Trustpilot 5-star rating icon
Väldigt nöjd med personligt hjälp...
Min Körkortsjurist hjälpte mig att skriva överklagan till Transportstyrelsen och hon var jätte duktig, hon fanns tillgänglig för hjälp dygnet runt och svarade fort, hon hade mycket intresse att hjälpa mig med ärenden och var trevlig.
Trustpilot 5-star rating icon
Väldigt nöjd med personligt hjälp...
Min Körkortsjurist hjälpte mig att skriva överklagan till Transportstyrelsen och hon var jätte duktig, hon fanns tillgänglig för hjälp dygnet runt och svarade fort, hon hade mycket intresse att hjälpa mig med ärenden och var trevlig.

Vanliga Frågor & Svar

Yttrande till Försäkringskassan

bottom of page