top of page
datorer

Vanliga frågor och svar

Här nedan finner du de vanligaste frågorna och svaren om tjänsten. Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss via mail eller i chatten.

Om tjänsten
Exempel

Vad är overklaga.se?

​

Vi erbjuder en plattform för automatiserad juridisk rådgivning, som ger dig möjlighet att skapa en professionell och juridiskt korrekt överklagan av olika typer av myndighetsbeslut. Genom vår automatiserade plattform vill vi hjälpa fler människor tillvarata sina rättigheter. på ett kostnads- och tidseffektivt sätt. Vi erbjuder också personlig juridisk hjälp och rådgivning i myndighetsärenden.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

Hur går allt till?

​

Du kommer igång med din överklagan i några enkla steg:

  1. Betala för en tjänsten och få åtkomst till vår plattform där du skapar ansökan. 

  2. Logga in.

  3. Svara på några frågor om din situation.

  4. En personligt anpassad överklagan genereras åt dig.

  5. Överklagan skickas till din e-postadress för granskning och inskick till beslutsmyndigheten.

​

Vad är fördelarna med att överklaga med tjänsten?

​

Att göra en överklagan via vår plattform är mycket prisvärt i relation till vad det vanligtvis kostar att anlita ett juridiskt ombud. ​Dessutom är det enkelt och tidseffektivt. Du behöver inte göra någon egen efterforskning efter relevanta lagar, rättsfall eller andra juridiska källor, och inte heller oroa dig över hur du bör formulera dig på bästa sätt – allt detta ordnar vi åt dig med några knapptryck, så att du kan lägga din tid på något annat.

​

Kan jag få hjälp av en jurist med min överklagan?

​

Om du skulle ha några frågor kring hur plattformen fungerar eller hur du ska svara på frågorna när du skapar din överklagan eller ha andra funderingar kan du alltid vända dig till oss via mail eller i chatten för att få prata med en jurist som kan stödja dig under processen. Om du vill ha personlig hjälp av en jurist med ditt ärende kan vi erbjuda det mot en extra kostnad, vänligen ta i så fall kontakt med oss via mail eller i chatten.

​

Överklaga form
Överklaga form
Överklaga form

Vad ska en överklagan innehålla? 

​

För att göra en juridiskt korrekt och komplett överklagan finns en del viktiga detaljer att tänka på. En överklagan ska bland annat innehålla:
 

  • ett yrkande,

  • grunderna för din överklagan, 

  • en beskrivning av omständigheterna, och

  • bevisning.

 

Det innebär helt enkelt att en överklagan behöver förklara vad du vill få igenom med din överklagan och förklara varför du har rätt. Detta görs genom att hänvisa till källor såsom lagstiftning, förarbeten, praxis eller doktrin som styrker dina argument om att myndigheten har gjort fel. Den behöver också hänvisa till de omständigheter eller bevis som stöder dina påståenden. Genom att använda vår automatiserade plattform kan du vara säker på att din överklagan uppfyller alla dessa delar.

​

Hur går det praktiskt till när överklagandet skapas?

​

Tjänsten fungerar som ett interaktivt formulär, där du kommer att få redogöra för din situation genom att svara på ett antal frågor som är specifikt relevanta för överklaganden av det beslut du har fått. Vi har utformat dessa frågor med omsorg och de liknar de som en jurist skulle ha ställt vid ett personligt möte. På så sätt kan vi säkerställa att din överklagan blir så detaljerad och välgrundad som möjligt. Beroende på dina svar kommer följdfrågor och nya relevanta frågor att ställas. Vissa frågor kan vara flervalsfrågor, medan andra kan kräva att du fyller i ett textfält. Systemet är byggt så att varje svarsalternativ har ett juridiskt resonemang bakom sig, med hänvisningar till relevanta lagar, rättsfall, förarbeten eller andra juridiska källor som visar att myndigheten har gjort fel. Genom dina svar kommer vi alltså att skapa en personligt anpassad och strukturerad överklagan som stöds av juridiska argument.

​

Hur kan jag vara säkra på att jag får med allt viktigt i överklagan?

​

När man skriver en överklagan av ett myndighetsbeslut gäller det att förklara för domstolen varför myndigheten har fattat ett felaktigt beslut. För att lyckas med detta krävs att man har juridiskt relevanta argument, det vill säga argument med hänvisningar till juridiska källor, såsom lagstiftning, förarbeten, praxis eller doktrin. När du använder tjänsten kommer du därför inte behöva beskriva alla omständigheter om ditt ärende, utan det interaktiva formuläret fokuserar på att ställa frågor som grundar sig på olika lagar och regler som visar att du har rätt. För varje fråga kommer du att få välja bland ett antal svarsalternativ, där varje svar har ett juridiskt resonemang bakom sig. Du kan alltså vara säker på att du får en överklagan som är baserad på solida och relevanta argument, vilket i slutändan är det som kommer att övertyga domstolen om att du har rätt. Vårt mål är att ta fram överklaganden som kan passa de allra flesta personers behov, men samtidigt är vi fortfarande ett automatiserat och något förenklat juridiskt alternativ.  Om det är något mer du vill lägga till i din överklagan kan du självklart göra det när den är färdig och mailad till dig.

​

Vad händer efter att jag har skapat min överklagan?

​

När din överklagan är skapad måste du själv skicka in den till rätt myndighet inom den tidsfrist som angetts i ditt beslut. Vi rekommenderar att du noga följer myndighetens instruktioner i beslutet och tar reda på vad som gäller för just ditt ärende. Myndigheten kommer att kontrollera att överklagandet har kommit in i rätt tid och skickar därefter vidare det till den domstol som ska pröva din överklagan. 

​

Kan jag göra ändringar i min överklagan efter att den har skapats?

​

Ja. När du har slutfört din överklagan skickas den till dig via mail, så att du kan granska den och göra ändringar och tillägg efter eget behov. Inom sju dagar från registrering kan du använda plattformen för att skapa din överklagan, så att du känner dig helt nöjd med resultatet.

​

Behöver jag ett juridiskt ombud när jag överklagar?

​

Att överklaga ett myndighetsbeslut är oftast en skriftlig process, vilket innebär att du inte kommer behöva närvara personligen vid en domstol eller föra din talan muntligen. Därför är det inte nödvändigt att anlita ett juridiskt ombud när du överklagar ett myndighetsbeslut. Allt du behöver är en överklagan – vilket vår plattform tar fram åt dig. Du har alltså inget att förlora på att överklaga beslutet på egen hand.

​

Varför behöver jag skapa en användare för att använda tjänsten?

​

När du betalat för en tjänst skapar du automatiskt också en användarprofil, som kopplas till ett användarnamn och ett lösenord. Du loggar in via knappen i menyn. När du är inloggad kommer du att se sidan "Mitt konto" i menyn, där du går in för att skapa överklagan. Din användarprofil finns för att du ska kunna göra ändringar i din överklagan vid behov, vilket är en del av vår nöjdkundsgaranti. Vi vill att du ska känna dig nöjd med din överklagan, och därför har du åtkomst till plattformen i sju dagar efter registrering, så att du kan göra de ändringar eller tillägg du behöver i din överklagan.

​

Är mina personliga uppgifter säkra när jag använder tjänsten?

​

Vi vidtar alla nödvändiga åtgärder för att skydda dina personuppgifter när du använder tjänsten. Vi samlar bara in nödvändig information för att skapa en överklagan och följer alla relevanta dataskyddsföreskrifter. Inga personuppgifter sparas eller lagras efter att du använt tjänsten.

Överklagandena
Processen
Användarprofilen
bottom of page