
Yttranden till myndigheter och kommuner
Juridisk hjälp med att skriva ett yttrande till myndighet eller kommun.
När behöver du lämna ett yttrande?
Ett yttrande kan bli aktuellt när du har ett pågående ärende hos statliga myndigheter såsom Transportstyrelsen, Kronofogden eller Försäkringskassan. Vissa myndigheter brukar benämna det som att "du får möjlighet att lämna in dina synpunkter innan ett beslut fattas". Även kommunala ärenden kan kräva yttranden. Ett välskrivet yttrande kan vara avgörande för ärendets utgång.
Betydelsen av ett korrekt yttrande
Ett genomtänkt yttrande ger dig möjlighet att påverka beslutsprocessen innan myndigheten eller kommunen fattar sitt beslut. Genom att presentera relevanta fakta och hänvisa till gällande lagstiftning ökar du dina chanser till ett fördelaktigt beslut. Det är generellt mer effektivt att påverka processen i ett tidigt skede än att överklaga ett redan fattat beslut. Ett professionellt yttrande bör innehålla en logisk och tydlig struktur, specifika svar på myndighetens frågor och hänvisningar till relevant lagstiftning, förarbeten och praxis när det är lämpligt.
Juridisk hjälp med ditt yttrande
Vi erbjuder experthjälp redan från ärendets början hos myndigheten eller kommunen. Våra erfarna jurister kan hjälpa dig att formulera professionella yttranden och säkerställa att alla viktiga aspekter beaktas. Du får givetvis granska yttrandet innan det inlämnas till myndigheten eller kommunen innan inlämning. Du är varmt välkommen att ta kontakt med oss via telefon, chatten eller genom att använda kontaktformuläret nedan.

Juridisk hjälp med yttrande
Fyll gärna i formuläret med din förfrågan så hör vi av oss till dig, eller ring oss direkt på 0760 - 292 492.