Jag har fått mitt körkort indraget. Hur kan jag få tillbaka det?
Att få sitt körkort indraget kan vara en stor olägenhet, både för privatlivet och för arbetet. Men det finns en möjlighet att få tillbaka det, under vissa förutsättningar.
Transportstyrelsen skickar alltid ut ett beslut med information om orsaken till indragningen och hur lång spärrtiden är. Spärrtiden är den tid du måste vänta innan du kan ansöka om att få tillbaka ditt körkort.
Beroende på orsaken till indragningen kan du behöva vidta olika åtgärder för att få tillbaka ditt körkort. Det kan handla om att genomgå en medicinsk utredning eller starta en rehabilitering.
När spärrtiden har löpt ut kan du ansöka om ett nytt körkort hos Transportstyrelsen. Du behöver då skicka in en ansökningsblankett, betala en avgift och visa att du har rättat till det som ledde till att ditt körkort drogs in. I vissa fall kan du behöva göra ett nytt körkortsprov, både teori- och körprov, för att få tillbaka ditt körkort. Transportstyrelsen informerar dig om du behöver göra ett nytt körkortsprov.
Vanliga orsaker till indraget körkort:
Grova trafikbrott, som rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
Upprepade fortkörningar eller andra trafikförseelser.
Medicinska hinder, som epilepsi eller diabetes som kan påverka din körförmåga.
Bristande lämplighet, till exempel om du har dömts för grova brott.
Hjälp från jurist
Det kan vara bra att ta hjälp av en jurist som specialiserat sig på trafikmål om du har frågor om hur du får tillbaka ditt indragna körkort. En jurist kan ge dig rådgivning om din specifika situation och hjälpa dig att överklaga Transportstyrelsens beslut om det behövs. Kontakta oss för att få en kostnadsfri bedömning av ditt ärende!
Indraget körkort vid trafikförseelse
Skapa överklagan eller yttrande enkelt i vår digitala plattform. För dig som vill sköta processen själv men behöver lite extra vägledning.
Spara 4 000 kr jämfört med att anlita en jurist
Kvalitetssäkrat av jurist
3-5 sidor långt dokument
990 kr

Juridisk hjälp med ärende hos Transportstyrelsen
Vi kan hjälpa dig med ett yttrande, överklagande eller allmän rådgivning. Fyll gärna i formuläret med din förfrågan så hör vi av oss till dig, eller ring 0760 - 292 492.
-
Hur går det till att skapa en överklagan via plattformen?Tjänsten fungerar som ett interaktivt formulär, där du kommer att få redogöra för din situation genom att svara på ett antal frågor som är specifikt relevanta för överklaganden av det beslut du har fått. Vi har utformat dessa frågor med omsorg och de liknar de som en jurist skulle ha ställt vid ett personligt möte. På så sätt kan vi säkerställa att din överklagan blir så detaljerad och välgrundad som möjligt. Beroende på dina svar kommer följdfrågor och nya relevanta frågor att ställas. Vissa frågor kan vara flervalsfrågor, medan andra kan kräva att du fyller i ett textfält. Systemet är byggt så att varje svarsalternativ har ett juridiskt resonemang bakom sig, med hänvisningar till relevanta lagar, rättsfall, förarbeten eller andra juridiska källor som visar att myndigheten har gjort fel. Genom dina svar kommer vi alltså att skapa en personligt anpassad och strukturerad överklagan som stöds av juridiska argument. Allt sammanställs i en strukturerad och juridiskt korrekt handling som mailas till dig i Word-format direkt, med instruktioner om hur du skickar in den till myndigheten. Om du skulle vilja göra några egna ändringar i dokumentet, går det självklart att öppna dokumentet i ett vanligt textredigeringsprogram. Skulle du stöta på några problem kan du alltid höra av dig till oss längs vägen.
-
Vad ska en överklagan innehålla?Vi förstår att det som privatperson kan det vara överväldigande att veta hur man ska formulera och strukturera en överklagan, och vad som är relevant att ta upp. Med vår tjänst behöver du inte ägna timmar åt att efterforska relevanta lagar, rättsfall eller andra juridiska källor, och inte heller oroa dig över hur du bör formulera dig på bästa sätt. Istället behöver du bara svara på några enkla frågor, så gör vi om det till juridiska formuleringar och argument som sätts ihop i ett juridiskt korrekt dokument. För att göra en juridiskt korrekt och komplett överklagan finns en del viktiga detaljer att tänka på. En överklagan ska bland annat innehålla: ett yrkande, grunderna för din överklagan, en beskrivning av omständigheterna, och bevisning. Det innebär helt enkelt att en överklagan behöver förklara vad du vill få igenom med din överklagan och förklara varför du har rätt. Detta görs genom att hänvisa till källor såsom lagstiftning, förarbeten, praxis eller doktrin som styrker dina argument om att myndigheten har gjort fel. Den behöver också hänvisa till de omständigheter eller bevis som stöder dina påståenden. Genom att använda vår automatiserade plattform kan du vara säker på att din överklagan uppfyller alla dessa delar.
-
Kan jag göra ändringar i min överklagan efter att den har skapats?Ja. När du har slutfört din överklagan skickas den till dig via mail som en Word-fil, så att du kan granska den och göra eventuella ändringar och tillägg i ett vanligt textredigeringsprogram innan du skickar in den till myndigheten.
-
Kan jag få hjälp av en jurist med min överklagan?Om du skulle ha några frågor kring hur plattformen fungerar eller hur du ska svara på frågorna när du skapar din överklagan eller ha andra funderingar kan du alltid vända dig till oss på kontakt@overklaga.se eller skriva i chatten för att få prata med en jurist som kan stödja dig under processen. Vill du ha personlig hjälp av en jurist med ditt ärende, är du välkommen att ta kontakt med oss via chatt, mail eller telefon.
-
Vad är fördelarna med att skapa en överklagan i plattformen?Vi förstår att det som privatperson kan det vara överväldigande att veta hur man ska formulera och strukturera en överklagan av Kronofogdens beslut, och vad som är relevant att ta upp. Med vår tjänst behöver du inte spendera timmar på att efterforska efter relevanta lagar, rättsfall eller andra juridiska källor, och inte heller oroa dig över hur du bör formulera dig på bästa sätt. Istället behöver du bara svara på några enkla frågor, så gör vi om det till juridiska formuleringar och argument som sätts ihop i ett juridiskt korrekt dokument.
-
Varför ska jag överklaga beslutet?Att överklaga ett myndighetsbeslut är ett snabbt och smidigt förfarande! Förfarandet är skriftligt; du kommer alltså inte att behöva infinna dig hos en domstol eller själv föra din talan muntligen under en förhandling, utan allt du behöver är dokumentet som vårt verktyg tar fram åt dig. Du har alltså inget att förlora på att överklaga beslutet.


Skapa en överklagan med vår digitala plattform
Överklagandet tar upp det viktigaste som behövs när man överklagar indraget körkort. Det innehåller bland annat:
ett yrkande (vad du vill uppnå med överklagandet)
de viktigaste argumenten för att få behålla körkortet eller få nedsatt spärrtid
hänvisning till de viktigaste rättskällorna (lagrum, lagförarbeten, rättspraxis)
Dokumentet blir 4-5 sidor långt, beroende på vilka svarsalternativ du väljer.
Hur fungerar plattformen?
Plattformen fungerar som ett interaktivt formulär, där du får svara på några frågor om din situation. Frågorna är juridiskt relevanta för överklaganden av indraget körkort, och liknar de frågor en jurist skulle ha ställt till dig. Vissa frågor kan vara flervalsfrågor, medan andra kan kräva att du fyller i ett textfält. Systemet är byggt så att varje svarsalternativ har ett juridiskt resonemang bakom sig, med hänvisningar till relevanta lagar, rättsfall, förarbeten eller andra juridiska källor som visar att Transportstyrelsen har gjort fel.